Emotie eten en de kracht van negatieve gedachten

Negatieve gedachten hebben we allemaal wel eens en dat is ook helemaal niet erg! Het wordt alleen wel heel vervelend, als we ons door wat begon als een negatieve gedachte, de rest van de dag of misschien zelfs wel week naar of negatief gaan voelen. Of ons er naar gaan gedragen of het juist weg willen drukken omdat we ons niet zo willen voelen. Een van de belangrijkste factoren die een rol speelt bij emotie eten, is het niet willen voelen of ervaren van onze gedachten, gevoelens en emoties.  Door te eten, onderdrukken we tijdelijk de nare of negatieve gedachten. Maar wat nou als we die negatieve gedachten niet zouden onderdrukken. En ze gewoon zouden toestaan er te zijn? Wat zou er dan gebeuren?

Zonder oordeel vaststellen dat je een negatieve gedachte hebt

De volgende keer dat je bij jezelf merkt dat je negatieve gedachten hebt, probeer dan eens het volgende te doen:
– merk op dat je een negatieve gedachte hebt zonder oordeel. Dus bijvoorbeeld “hé, ik ben nu negatief aan het denken over mezelf/mijn partner/de situatie”
– vraag jezelf af of deze gedachte je helpt of iets toevoegt. Dus bijvoorbeeld: “helpt dit mij het bereiken van mijn doel?” Of “voegt deze gedachte iets toe waar ik iets aan heb?”
– vraag jezelf af of je iets zou kunnen veranderen aan de situatie/context waardoor de negatieve gedachte niet meer nodig is. Soms hebben negatieve gedachten een hele duidelijke oorzaak. Als je iets aan die oorzaak kunt veranderen, waarom zou je dat dan niet doen?
– stel vast dat negatieve gedachten horen bij het leven en dat dat oke is. Elke gedachte mag er zijn. Je hoeft er niets mee te doen.

Je hèbt een gedachte, je bent ze niet…

Zie je negatieve gedachten voor wat ze zijn; vluchtige hersenspinsels die net zo makkelijk verdwijnen als dat ze verschijnen. Mits je jezelf niet mee laat voeren in de negatieve spiraal die ze kunnen veroorzaken. Merk ze simpelweg op en veroordeel jezelf niet omdat je ze toevallig denkt.
Je hèbt een gedachte, je bent ze niet…
Heb jij last van emotie eten en kun je wel wat hulp gebruiken bij het leren accepteren van je negatieve gedachtes? Neem dan vrijblijvend contact op voor een kennismakingsgesprek of lees hier verder.

Deel met je vrienden!