Waarom is veranderen zo lastig?

Waarom is veranderen toch zo ontzettend lastig? Waarom lukt het ons niet gewoon om het gedrag dat ons niet aanstaat, te veranderen? Zelfs wanneer we de negatieve gevolgen van ons gedrag ondervinden, veranderen we het vaak niet.

Waarom lukt het niet om te veranderen?

Wil jij een antwoord op de vraag, waarom het je maar niet lukt je gedrag (blijvend) te veranderen? Laat mij je dan helpen bij het verkrijgen van meer inzicht. Want wat je ook wilt veranderen; of dat nu je eetgedrag is of je kritische blik op jezelf, of je nu meer wilt bewegen of juist minder wilt snoepen, als het je tot op heden nog niet is gelukt, heeft dat te maken met één of meerdere van onderstaande redenen.

  1. Je neemt de (negatieve en saboterende) gedachten die je hebt over jezelf, je gedrag en/of je doel voor waar aan.
  2. Je houdt niet van ongemak en probeert dat te vermijden.
  3. Je hebt onhaalbare doelen gesteld.
  4. Je vindt het doel dat je hebt gesteld eigenlijk niet echt belangrijk.

Geloof me, het zit hem vrijwel altijd in één of meerdere van deze redenen. Laten we ze eens nader bekijken.

Je neemt de (negatieve en saboterende) gedachten die je hebt over jezelf, je gedrag en/of je doel voor waar aan.

Stel je wilt eigenlijk wel graag 10 kilo afvallen, maar je hebt het al vaker geprobeerd en toen is het niet gelukt. Je viel wel wat af, maar je kwam ook weer aan. Of het afvallen lukte gewoon helemaal niet. Daardoor heb je waarschijnlijk de gedachte ontwikkelt “het lukt me toch nooit”, “ik ben hier niet goed in”, “dit gaat toch niet werken” of “eerst zien, dan geloven”. Door deze gedachte te geloven, ze voor waar aan te nemen, saboteer je je poging om af te vallen direct al. Want waarom zou je je best doen als het je toch niet gaat lukken, je er niet goed in bent en je toch al weet dat het niet gaat lukken?

Je houdt niet van ongemak en probeert dat te vermijden.

Stel je wilt nog steeds graag 10 kilo afvallen en je hebt bedacht dat gezonder eten en meer bewegen een goede strategie is. Dat betekent dat je na gaat denken over wat gezond eten is, dat je andere boodschappen in huis gaat halen, dat je misschien andere gerechten op tafel gaat zetten, dat je jezelf wat vaker beperkingen op zult leggen als het gaat om snoepen en snacken, dat je misschien af en toe honger hebt, dat je vaker gaat bewegen of sporten, vaker de fiets pakt dan de auto, af en toe spierpijn hebt etc etc etc. Op de korte termijn leveren al deze veranderingen vaak echt wel wat ongemak op. Het is anders dan dat je het voorheen deed en dat voelt nog niet vertrouwd. Daar houden we niet van, dus zijn we al snel weer geneigd terug te gaan naar onze oude vertrouwde manier van doen. Zonder ongemak…

Je hebt onhaalbare doelen gesteld.

Stel je wilt nog steeds graag diezelfde 10 kilo afvallen. Maar dan wel binnen 4 weken. Of terwijl je ook tegelijkertijd wilt stoppen met roken. Of terwijl je er eigenlijk stiekem niets voor wilt doen. Gedoemd te mislukken. En toch gebeurd het keer op keer. We stellen onszelf doelen, waarvan we van te voren eigenlijk al weten dat het nooit kan lukken. We leggen keer op keer de lat veel te hoog voor onszelf.

Je vindt het doel dat je hebt gesteld eigenlijk niet echt belangrijk.

Stel je wilt 10 kilo afvallen, maar eigenlijk alleen omdat je vanuit de media het idee krijgt dat slanker, beter is. Of omdat je huisarts je heeft gezegd dat je echt moet afvallen. Of omdat je man je te dik vindt. In deze gevallen probeer je je gedrag te veranderen, zonder echte motivatie van binnenuit. En wanneer je je doel niet echt belangrijk vindt, ga je er nooit voor de volle 100% voor. Waarom zou je? Het is toch eigenlijk niet echt belangrijk?

Welke van deze punten is jouw knelpunt? Hoe saboteer jij onbewust je pogingen om te veranderen? Nu je dat hebt vast gesteld, is het tijd om daar wat aan te doen! En daar help ik je graag bij. Het is namelijk helemaal zo makkelijk nog niet, om dat in je eentje te doen. Maar om je alvast een idee te geven hoe ik je daarbij kan helpen, hierbij alvast een paar tipjes van de sluier.

Stel jouw knelpunt is vooral punt 1. Je neemt de (negatieve en saboterende) gedachten die je hebt over jezelf, je gedrag en/of je doel voor waar aan. In dat geval gaan we trainen in het afstand nemen van je eigen gedachten. Met behulp van bewezen effectieve technieken creëren we meer afstand tussen jou en je gedachten, waardoor ze je niet meer in de weg zitten.

Stel jouw knelpunt is vooral punt 2. Je houdt niet van ongemak en probeert dat te vermijden. Wanneer dat het belangrijkste knelpunt is, werken we samen toe naar acceptatie van gevoelens van ongemak. Zodat het ervaren van ongemak geen struikelblok meer hoeft te zijn.

Stel jouw knelpunt is vooral punt 3. Je hebt onhaalbare doelen gesteld. Dan gaan we samen nieuwe haalbare doelen formuleren, zodat je keer op keer een succeservaring zult hebben en daardoor gemotiveerd blijft om door te gaan en dit keer wel echt je doel zult behalen.

Stel jouw knelpunt is vooral punt 4. Je vindt het doel dat je hebt gesteld eigenlijk niet echt belangrijk. Dan gaan we eerst beginnen met vast te stellen of dat wel echt waar is, of dat je eigen gedachten je daarbij in de weg zitten. Daarna gaan we op zoek naar een doel dat voor jou wel echt van belang is. Waar je wel echt voor wilt gaan. Want hoewel het door jou gestelde doel wellicht niet belangrijk voelt, is de achterliggende waarde dat meestal wel. Die moet je alleen even zien te vinden en te voelen.

Kun je wel wat hulp gebruiken bij het veranderen van je gedrag? Wil je je doelen dit keer wel echt behalen? Neem dan vrijblijvend contact op voor een gratis kennismakingsgesprek.

 

Deel met je vrienden!