Zo laat je je goede voornemens wel slagen

“Goede voornemens zijn gedoemd te mislukken” kopte diverse media de afgelopen weken. Maar is dat wel zo? Of kunnen goede voornemens wel slagen?

Zo laat je je goede voornemens wel slagen

Het probleem met goede voornemens is dat ze vaak “vaag” worden geformuleerd en zonder een concreet plan om het voornemen ook daadwerkelijk in de praktijk te brengen. Denk aan goede voornemens als ‘afvallen’, ‘meer bewegen’, ‘meer tijd voor mezelf’, ‘aardiger zijn voor mezelf’ of ‘meer doen met vrienden’. Wanneer je een goed voornemen op die manier formuleert en je denkt verder niet na over hoe je dat dan wilt gaan doen, dan is je goede voornemen inderdaad gedoemd te mislukken. Maar het kan ook anders!
Voor elk doel dat je jezelf stelt, geldt dat het aan een aantal voorwaarden moet voldoen, wil je je doel ook echt behalen. Een hele belangrijke voorwaarde is dat je een plan hebt om tot je doel te komen. Want laten we eerlijk zijn, als je doel is om de halve marathon te gaan lopen, zul je wel een plan moeten opstellen om tot dat doel te komen. Denk aan elke week meerdere keren trainen, gezond eten en voldoende rust tussendoor. Dat klinkt logisch toch? En toch zijn we bij onze goede voornemens geneigd helemaal geen plan te maken, waardoor onze goede voornemens eigenlijk gewoon lege leuzen zijn…

SMART

Maar goed, een plan dus. En hoe kom je dan tot een goed plan? Daar zijn verschillende methodes voor, die allemaal even goed werken, maar mijn persoonlijke favoriet is werken met de SMART methodiek. De SMART methodiek geeft handvatten om tot een concreet doel te komen, met een gedegen plan. Een doel moet namelijk voldoen aan de volgende voorwaarden:
S: Specifiek
M: Meetbaar
A: Acceptabel
R: Realistisch
T: Tijdsgebonden

Specifiek: Dat wil zeggen dat je geen vage formulering gebruikt zoals ‘meer bewegen’, maar een concrete formulering kiest zoals ‘2 keer per week op dinsdag en donderdag 30 minuten’ of ‘elke dag 10 minuten’. Daarmee maak je je doel ook meteen Meetbaar, want 2 keer per week 30 minuten kun je meten en elke dag 10 minuten ook. Op deze manier kun je dus een vinger aan de pols houden om te zien of het de goede kant opgaat met je doelen en maak je de kans van slagen vele malen groter dan wanneer je een vaag geformuleerd doel hebt.

Je doel moet ook Realistisch zijn; elke dag 10 minuten is voor de 1 wel realistisch, maar voor de ander misschien helemaal niet. Denk dus goed na over wat mogelijk is. Elke dag 1,5 uur is in ieder geval voor vrijwel niemand haalbaar 🙂 Wanneer je de lat veel te hoog legt, ga je gegarandeerd een keer falen en dat is alles behalve motiverend om door te pakken.

Je doel dient ook Tijdsgebonden te zijn, met een begin en een einde, dus bijvoorbeeld ‘vanaf vandaag’, ‘vanaf 9 januari’ of ‘tot het einde van deze maand’. Gebruik liever niet de term ‘morgen’ of ‘vanaf maandag’, want die kennen we allemaal wel he? ‘Vanaf morgen ga ik minder snoepen’, maar morgen blijft altijd morgen 🙂

Dan hebben we alleen de voorwaarde Acceptabel nog niet gehad, Acceptabel wil zeggen dat het oké is voor alle betrokkenen inclusief jezelf. Bij een voornemen op het vlak van gezond eten bijvoorbeeld, is het wel handig rekening te houden met de andere leden van je gezin. Is het voor hen ook acceptabel als jij ineens heel anders gaat koken? Ook bij een doel dat gaat over meer bewegen, is het belangrijk dat het acceptabel is voor je partner en/of kinderen dat jij minder thuis gaat zijn. Houd je daar vooraf geen rekening mee, dan is de kans groot dat je voornemen gaat sneuvelen…

Wat is jouw goede voornemen en hoe ga jij je doel SMART maken? Ik ben heel benieuwd!

Deel met je vrienden!