Zo snel mogelijk slank voor de zomer

Slank de zomer in

Velen van ons zijn niet tevreden met ons lijf, figuur en gewicht. En zodra dat lijf dan ook nog eens in bikini het strand op “moet”, voelen we ons helemaal onzeker.
 
Om dan toch voor de zomer nog wat kilo’tjes kwijt te raken, gaan we massaal lijnen, diëten, crashen, koolhydraatarm eten enzovoorts enzovoorts. Want dan zijn we in ieder geval wat slanker tegen de tijd dat die bikini aan “moet”. Voor even werkt dat vaak prima, het is immers best te doen om even een paar weken of misschien zelfs een paar maanden “af te zien” en te leven op een schamel aantal calorieën, alles te laten staan wat “niet goed voor je is” en wat vaker de sportschool in te duiken. Maar ja, hoe lang houd je dat vol? Hoe lang blijft dat leuk?
 
We weten inmiddels eigenlijk allemaal wel dat tijdelijke diëten niet werken. 80% van de mensen die door een dieet afvallen, zijn een jaar later weer terug op hun oude gewicht (of zelfs nog wat zwaarder…). En toch starten we in januari allemaal massaal met “lijnen” (om daar in februari alweer mee op te houden) en beginnen we in mei weer met het volgende wonderdieet (want we moeten in bikini op het strand). Klinkt dat als iets dat structureel gaat werken??? Niet echt hè?!
 
“Maar hoe raak ik dan die kilo’s kwijt?” hoor ik je denken. Nou, niet door op dieet te gaan in ieder geval. Dat is zeker. In plaats van rigoureus aan een of ander dieet te beginnen, is het goed je eerst eens af te vragen waar bij jou eigenlijk het “probleem” zit. Waar komen die kilo’s die je zo graag kwijt wilt eigenlijk vandaan? Waarom ben jij te zwaar? Veel van mijn cliënten hebben zichzelf deze vraag nog nooit echt gesteld. Maar vraag het eens aan jezelf: Waarom ben ik te zwaar?

Waarom ben ik te zwaar?

Eet je overdag eigenlijk hartstikke gezond, maar gaat het vooral ’s avonds voor de tv vaak mis en eet je dan teveel snacks? Sla je structureel je ontbijt over en krijg je daardoor in de loop van de ochtend zo’n trek dat je dan grijpt naar koek en snoep? Heb je overdag te weinig tijd om rustig te eten en eet je daardoor de hele dag van alles wat? Of eet je altijd teveel tijdens je maaltijden, ook al eet je wel gezonde voedingsmiddelen? Waar zit het ‘m bij jou in? Waar komen jouw extra kilo’s vandaan? Als je dat niet weet, kom je er ook nooit vanaf…

Als je overdag al heel gezond en gevarieerd eet en de overtollige kilo’s komen van het snoepen ’s avonds, waarom zou je dan je dagmenu helemaal overhoop gooien? Waarom begin je dan niet eens met ’s avonds minder snoepen? Daar zit immers het probleem.

Sla je structureel je ontbijt over, maar lunch en dineer je wel gezond en gevarieerd? Waarom zou je dan je lunch en avondeten aan gaan passen? Start eens met ontbijten! Dan heb je gedurende de ochtend veel minder behoefte aan koek en snoep.

Zit het probleem in de tijd die je hebt voor je maaltijden? Dan maakt het niet eens zoveel uit wat je eet… Dan wordt het tijd om eens kritisch te kijken naar je dagschema en naar waarom je structureel tijd tekort komt. Dat is een veel effectievere oplossing voor jouw probleem.

Zit het probleem in de portiegrootte van je maaltijden? Dan is het belangrijk dat aan te pakken door langzamer te gaan eten en je meer bewust te worden van wat je aan het eten bent. Op die manier kun je wennen aan porties die voor jou voldoende zouden moeten zijn.

Vaak is er sprake van een combinatie van factoren, die ervoor hebben gezorgd dat je in de loop der jaren zwaarder bent geworden. Zoek uit wat die factoren voor jou zijn en welke je blijvend zou willen aanpakken. Maak geen drastische aanpassingen als je niet van plan bent deze de rest van je leven vol te houden. Alleen blijvende veranderingen, leiden tot blijvende resultaten! Zo simpel is het toch echt!

Kun je wel wat hulp gebruiken bij het inzicht krijgen in wat bij jou de belangrijkste factoren zijn en hoe die aan te pakken? Neem dan vrijblijvend contact op voor een gratis kennismakingsgesprek via info@voedingsadviescentrummiddennederland.nl of bel 06-145 06 509.

 

Deel met je vrienden!